5.09.2014

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?

Som ny e-handlare kan det till en början vara en stor utmaning att sticka ut från sina konkurrenter. I nästan alla branscher finns redan dussintals med konkurrenter och eftersom det är väldigt lätt att jämföra butiker blir värdet på konkurrensfördelarna väldigt högt.


Man skulle kunna lista några nyckelfrågor när det kommer till att skilja sig från sina konkurrenter:

Utbud


Om du kan sälja produkter som andra butiker inte har (än) får du ett bra försprång. Om du just funderar på att starta en webbutik så tänk på vilken bransch som har minst konkurrenter och störst efterfrågan. Om du funderar på att sälja t.ex. naturprodukter eller barnkläder behöver du produkter av mycket hög kvalitet och ett stort utbud för att kunna konkurrera med dussintals konkurrenter som redan är etablerade på marknaden.

Pris


Priset är ofta en brutalt avgörande faktor i köpbeslutet eftersom det är lätt och snabbt att jämföra priser. Eftersom även dina kunder jämför priser är det bra om du också följer dina konkurrenters prisnivåer och försöker möta dem så långt som det är möjligt. Ofta går det inte att vara billigast men för att locka med dina priser kan du t.ex. erbjuda fri frakt eller paketlösningar. Små gåvor kan ibland vara förvånansvärt effektiva och gåvorna behöver inte ens vara av något större värde.

Kundupplevelse


Kundupplevelsen är den avgörande faktorn som i slutänden avgör om den besökande kunden handlar hos dig eller hos någon av dina konkurrenter. Alla uppfattningar och känslor som kunden upplever i din butik påverkar kundupplevelsen. Webbutikens helhetsintryck påverkas åtminstone av följande:

Design


Utseendet påverkar kundens första intryck av butiken. Till en bra layout hör bland annat tydlig navigering så att kunderna hittar det de letar efter på rätt ställen. Designen ska dock inte överskattas eftersom det bara påverkar första intrycket och egentligen inget mer.

Varumärke


Om du till exempel säljer iPads, vad är det då som får kunden att beställa från just dig och inte direkt från Apple eller från något annat välkänt varumärke? Skulle du kunna erbjuda någonting extra som kunden inte får från de andra? Det kommer normalt inte på frågan att konkurrera med pris och utbud mot multiföretagen, men skulle det kanske vara möjligt att erbjuda en snabbare leveranstid, personlig service, specialanpassade produkter eller någonting annat utöver det vanliga?

Om ditt varumärke inte är så känt ännu kan det vara guld värt när andra kunder delar sina upplevelser. Därför kan det vara lämpligt att aktivera kunderna i sociala medier. Många blivande e-handlare är oroliga för risken av negativa kommentarer i sociala medier. Den risken finns såklart men vanligtvis betygsätter folk sina inköp mer positivt än väntat, så det är inte värt att oroa sig för mycket över det. Det kan även vara positivt att få lite negativ feedback eftersom det kan kännas tillgjort om man bara skulle ha 5 stjärnor och lovord överallt.

Pålitlighet


Det är i synnerhet viktigt för okända varumärken att ge ett pålitligt intryck i sin webbutik. Man kan t.ex. ansöka om att bli certifierad hos Trygg E-handel. Visa priser och leveransvillkor tydligt och följ dem alltid. Gör det enkelt för kunden att ta kontakt, visa dina kontaktuppgifter och ge kunden allternativ på hur de kan kontakta er. När du driver din webbutik på ett rättvist och öppet sätt så syns det också i nätforum och på kundlojaliteten.

Share This!