8.18.2014

Tips på hur du kan använda sociala medier


Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram - social media och dess påverkan av köpbeteendet har ständigt ökat. Kunder läser mer och mer om andras upplevelser och delar samtidigt sina egna. Därför är det också viktigt att e-handlare uppmärksammar detta. I den här texten får du några tips om hur du kan locka nya kunder till din webbutik samt öka förtroendet och lojaliteten hos dina tidigare kunder.

Nuförtiden räcker det inte längre att bara lägga all tid och arbete på din webbutik. Ett av kännetecknena för en framgångsrik e-handel är att företaget är aktivt i sociala medier. Det är viktigt att finnas där dina kunder finns och att delta i diskussionen. Endast en webbutik kan ge ett lite kallt intryck för kunden. Innehåll och texter är naturligtvis viktigt för sökmotoroptimeringen men genom att kommunicera och delta i social media kan man skapa en mycket mer personlig relation med dina kunder.


1. Ta reda på vad dina potentiella kunder gillar 

När du känner till din målgrupp och vad de gillar så kan du bättre rikta ditt budskap och argumentera för sådana saker som du vet att dina potentiella kunder uppskattar. Försök tänka att du är din kund och skapa riktiga kundprofiler och ge dom ett namn och skriv en profilbeskrivning. Vad tycker de olika kundprofilerna om att läsa om på internet? Vad använder de för sociala medier? Vad pratar de om? Vad för produkter tycker de om? Vad för information delar de med sina vänner och följare? Genom att svara på dessa frågor för varje kundprofil kan du få fram vad för slags innehåll dina kunder är intresserade av.
 

2. Öppna konton i sociala nätverk och länka dem till din webbutik

Facebook är det sociala nätverket som används mest men är långt ifrån det enda. Lite beroende på dina kundprofiler så kan det också vara värt att finnas med på Twitter, i en egen blogg eller i något nätverk för foton så som Pinterest eller Instagram. När du har skapat dina konton så visar du det i din webbutik också.

3. Erbjud dina läsare intressant innehåll

Nästa uppgift är att försöka få dina kunder att följa dig i sociala medier och genom det hitta till din webbutik. För att göra det behöver du bra innehåll. Om du inte är så van vid att skriva kan det kanske ta lite tid och övning. Men ofta märker du ganska snabbt vad för slags innehåll och diskussioner som är populärt i det sociala nätverket. Många framgångsrika webbutiker använder bara 10-15 minuter per dag för att uppdatera sociala medier. Innehållet kan vara t.ex.:
  • en webbutik inom skönhet och hälsa ger tips om hur man sminkar sig på Facebook och berättar hur du kan göra för att må bättre.
  • en matbutik delar olika recept och bilder på god mat.
  • en sportbutik delar innehåll från de varumärken de representerar och berättar om nya produkter. 
 

4. Uppmuntra besökare att stanna ett tag

En webbutik har såklart som högsta mål att sälja. Men i sociala medier är det viktigt att erbjuda kunderna värdefull information och genom den locka dina kunder att besöka din webbutik. Du kan t.ex. berätta små historier som väcker intresse hos kunderna och får dem nyfikna på din butik och dina produkter.

Exempel från Dryckesglas.ses facebooksida där de erbjuder en rabatt på 25%

5. Skapa en känsla av exklusivitet

Visa för dina kunder att det kan löna sig att följa dig. Berätta om kampanjer och erbjudanden genom sociala medier eller ge tips som bara finns tillgängliga på t.ex. Facebook. Med hjälp av rabattkuponger kan du t.ex. erbjuda fri frakt eller rabatt på en specifik produkt till de första 100 som köper. Om du berättar om dina erbjudanden först i sociala medier så skapar du en bild av att det lönar sig för kunderna att aktivt följa dig. Var försiktig med att inte tvinga dina kunder att följa dig på Facebook för att få ett speciellt erbjudande eftersom detta är emot Facebooks regler.

Exempel där EU-Moppen & MC berättar att man kan komma på en provtur i Enköping i helgen.

6. Följ dina konkurrenter

Det är alltid bra att följa hur dina konkurrenter gör. Kopiera inte vad de gör men du kan kanske inspireras och plocka de bästa idéerna. Men ändra dem så de passar dig och dina produkter så att du sticker ut från konkurrenterna och erbjuder något riktigt bra för dina kunder.
 

7. Skapa riktlinjer för sociala medier

Alla delar av ditt företag bör jobba tillsammans som ett team. Om ditt företag har fler än en handfull anställda är det inte alltid helt lätt så därför kan det vara bra att skapa klara riktlinjer och regler. De personer som har hand om sociala medier och kommunicerar med kunder via t.ex. Facebook och Twitter bör vara väl informerade om vad som händer i företaget, så som t.ex. erbjudanden och fraktpriser, som är populära ämnen. Feedback - både positiv och negativ - bör hanteras så snart som möjligt och vidarebefodras till de ansvariga. Det är även viktigt att svara på feedback för att uppdatera kunderna om vad som görs. Det ger en bra känsla för tillit och visar att företaget pratar öppet med sina kunder.

8. Utvärdera resultatet

Sociala medier är en del av din marknadsföringsstrategi och bör därför ha egna mål och resultaten utvärderas. I sociala medier erbjuder olika slags statistik som visar t.ex. hur många som sett din post eller hur många gånger den delats. Detta bör användas till att lära känna dina kunder bättre, vad för slags information får flest läsare och vad pratas det mest om. När på dygnet får du flest klick osv. Du kan även ansluta din butik till t.ex. Google Analytics och där se hur många besökare du får från sociala medier och hur många av dessa som konverteras till att köpa.

Share This!