9.15.2017

Kostnadsfri synlighet för din webbutik - del 1/2

En välgjord webbutik är grunden för hållbar och utvecklande synlighet på nätet. Om ditt företag endast förlitar sig på externa webbtjänster för att sälja, som t.ex. Facebook, så är företaget också bundet till tjänsternas förändringar och synligheten skulle plötsligt kunna ändras i en oönskad riktning eller t.o.m. börja kosta pengar. Genom att skapa en egen webbutik får företaget en säker omgivning utan att behöva oroa sig för tråkiga överraskningar, så länge man valt rätt e-handelsleverantör. Med en egen webbutik och domän är det säkert att börja skaffa sig besökare från olika webbtjänster.

Med externa tjänster kan e-handlaren styra trafik mot den egna webbutiken. Att generera trafik till butiken är ofta den svåraste delen för entreprenörer, där man också lätt kan slösa mycket pengar om man inte är vaksam på ekonomin. På nätet finns också sk. kostnadsfria trafikkällor, som dock tar en del tid att underhålla. Men om e-handlaren engagerar sig i dessa tjänster och orkar skapa kvalitativt innehåll så är det också möjligt att stadigt öka trafikflödet till webbutiken. Dessutom får webbutiken in-länkar från de externa tjänsterna vilket kan öka sökmotorsynligheten och pålitligheten. Det kan också vara bra att tänka på att även om du inte lyckas skapa mycket innehåll för någon av de utomstående tjänsterna så kan det ändå vara bra att årminstone skapa ett konto så att inte t.ex. en konkurrent reserverar ett användarnamn, varumärke eller identitet som är viktig för dig.

Kostnadsfria länkar och tips finns det rikligt av och därför har vi delat den här artikeln i två delar. I den här första delen tar vi upp populära webbplatser runt om i världen som erbjuder kostnadsfria tjänster och synlighet för e-handlare. Och i den andra delen kommer vi att titta mer på lokala tjänster.

FACEBOOK

På Facebook kan företag med en företagssida marknadsföra sina produkter och tjänster på flera olika sätt. Facebookanvändare kan gilla företagets sida och på så sätt se företagets meddelanden. Dessutom erbjuder Facebook möjligheten att mot en kostnad marknadsföra sina inlägg mot en specifik målgrupp och inläggen kan länkas till en sida utanför Facebook, som t.ex. webbutiken. Med Facebooks marknadsföringskampanjer kan man precisera sina inlägg väldigt specifikt. Man kan t.ex. välja att ett inlägg ska visas endast för 20-åriga män som är i ett förhållande och bor i Sverige. Men allt börjar med att skapa en företagssida för webbutiken vilket inte kostar någonting. Uppmärksamma också besökare och kunder i din webbutik på din Facebook-sida och bygg upp antalet som gillar din sida. Plötsligt har du byggt upp ett värdefullt nätverk som du kan använda för Facebook-marknadsföring.
Skapa din egen företagssida på Facebook >>

GOOGLE BUSINESS

Du kan närsomhelst redigera dina företagsuppgifter och de uppdateras automatiskt i både Googles sökresultat och Maps. Du får direkt veta när användare pratar om ditt företag och du kan svara dem som företagets företrädare. Du kan även följa hur många stjärnor ditt företag får av användare över tiden. Du kan lära känna dina kunder bättre och få reda på vilken typ av interaktion de har med ditt företag. Dessutom kan du se hur kunderna hittar ditt företag. Var de kommer ifrån. Du kan också se hur många gånger någon klickat på ditt telefonnummer, bett om vägbeskrivning och hur många som besöker din webbsida.
Lär mer >>

YOUTUBE

Youtube är världens näst största sökmotor, världens tredje mest populära webbplats och användarna spenderar i snitt 30 minuter där för varje besök. Youtube är en Googleägd videotjänst. Ungefär 85% av alla internetanvändare i Sverige använder Youtube. Antalet prenumeranter av en YouTube-kanal är ett betydande nummer eftersom det inte går att, som på Facebook eller Instagram, köpa till sig följare. Webbutiken kan använda YouTubes potential på två olika sätt. Man kan skapa en egen kanal för webbutiken och börja göra intressanta videos om sina tjänster och produkter eller på andra sätt uppseendeväckande videos som får folk att komma tillbaka till kanalen. Ett annat, lite enklare sätt är upp till 30 sekunder långa videoannonser som visas i samband med en video och är lätta att rikta mot en viss målgrupp. Men dessa är inte kostnadsfria, så inget mer om det i den här artikeln. Men video fungerar i allmänhet väldigt bra för e-handlare!
Skapa en egen kanal på Youtube >>

TWITTER

Använd Twitter för din webbutik som en trafikkälla och kommunikationskanal om
  • Du vill nå en specifik målgrupp
  • Du vill dela information om dina produkter/tjänster
  • Du vill ha en snabb kundtjänstkanal
  • Du vill veta vad som sägs om din tjänst
  • Du vill ha kontakt med potentiella kunder och partners
Kom ihåg att skapa en intressant profilbeskrivning samt att använda #hashtags kreativt, eftersom folk ofta följer dem. Tweeta innehåll med bilder och kom ihåg att lägga till länkar till dina egna sidor.
Skapa ett eget Twitter-konto >>

INSTAGRAM

Mer än 5 miljoner annonsörer runt om i världen använder redan Instagram för att berätta om sina egna tjänster och för att få in mer trafik. Tjänsten är väldigt populär och främst baserad på bilder och videoklipp.
Skapa ditt eget konto på Instagram>>

LINKEDIN

Linkedin är ett enkelt sätt att skapa ett professionellt nätverk mellan företag, kunder, partners, anställda och olika intressegrupper. Företaget kan dra nytta av sin Linkedin-sida på många olika sätt. Förutom att det kan användas vid rekrytering och deltagande i diskussioner så kan man även skapa Linkedin-annonser. Kom ihåg att den som skapar företagsprofilen måste ha en personlig Linkedin-profil som använder en e-postadress från företaget.
Skapa din egen LinkedIn-sida >>

PINTEREST

Pinterest används av 175 miljoner användare och ungefär 80% använder det i sina mobiler. Pinterest är ett ställe där man letar idéer och inspiration från bilder. Om du har intressanta och fina produktbilder kan det absolut vara värt att skapa ett Pinterest-konto för din webbutik.
Skapa ett eget företagskonto på Pinterest >>

MICROSOFT - BING

Det finns också (en liten del) användare som inte använder Google. Google är överlägset den mest använda sökmotorn, men t.ex. hos Windows-mobiler är det många som använder sökmotorn Bing eftersom den kommer med fabriksinställningarna. Genom att använda Bing kan du få lite extra synlighet. Speciellt om du vill nå just Windows-mobilanvändare.
Regestrera dig på Bing >>


Har vi glömt några viktiga globala tjänster som är kostnadsfria och passar för e-handlare?

Share This!