2.22.2018

Kuponger - beprövad marknadsföringsteknik som kunderna älskar




Genom att erbjuda kuponger ger du dina kunder ett attraktivt incitament för att beställa i din webshop - eller att beställa mer än de tänkt sig från början.

Allt började år 1887 när ägaren av Coca-Colas hemliga recept Asa Griggs Candler var övertygad om att hans produkt skulle uppskattas av många. Men hur skulle han kunna övertala ett större antal personer att prova hans nya dryck? Candlers idé var lika enkel som den var smart: han gav bort små kuponger som folk kunde byta ut mot ett gratis glas Coca-Cola. Den här kampanjen - antagligen den första kupongkampanjen i historien - blev en oerhörd succé. Fram till 1913 hade totalt 8,5 miljoner kuponger blivit inlösta. Detta innebar från en statistisk synvinkel alltså att 11 procent av alla amerikaner hade utnyttjat Candlers erbjudande.

Sedan dess har saker verkligen gått framåt. Kuponger är en del av de vardagliga marknadsföringsverktygen som många använder regelbundet. I e-handelns värld är digitala kuponger i synnerhet ett attraktivt alternativ av flera olika skäl. T.ex. skapar de inga kostnader som utskriften av papperskuponger gör och de kan distribueras till tusentals kunder på bara några sekunder.


När du har skapat dina kupongkoder kan du distribuera dem till dina kunder. Detta kan göras på hundratals olika sätt. Några beprövade metoder är bl.a. att:
  • Presentera koderna direkt i butiken.
  • Marknadsföra kampanjen online (banners, Google Adwords, Facebook osv.)
  • Skicka kupongerna via e-post. Med bara några klick kan du lägga till kupongkampanjen till ett nyhetsbrev som automatiskt skapar individuella koder till varje mottagare av nyhetsbrevet.
  • Annonsera i traditionella medier som radio, tv, tidningar och tidskrifter.
  • Skicka med papperskuponger i paket du skickar eller via någon annan webshop du kan samarbeta med.
  • Samarbeta med någon kupongleverantör som lyfter fram erbjudanden från flera olika webbutiker. Detta är ett särskilt bra sätt att hitta nya kostnadsmedvetna kunder. Dessa kan vara bl.a. Cuponation och Promocodius.
  • Annonsera i sociala medier. Bl.a Twitter, Instagram, Pinterest och såklart Facebook är bra ställen att promota sina kupongkoder.
  • Om du har en fysisk butik, dela ut kuponger där. Det gör samtidigt kunderna uppmärksamma på att du även har en webshop.
När kunden har kupongkoden kan de enkelt använda den i butiken. Om en eller flera kupongkampanjer är aktiva i butiken visas automatiskt ett fält i kassan där kunden kan fylla i koden. Rabatten dras då automatiskt och visas i kassan för kunden.

Vad för slags mål kan man uppnå med en kupongkampanj?

Varje kampanj kan ha ett eget mål. Här är några av de mål som passar sig för en kupongkampanj:
  • Skaffa nya kunder till webbutiken.
  • Konvertera besökare i din webshop till betalande kunder.
  • Locka kunder att handla mer än de tänkt från början.
  • Öka försäljningen av specifika produkter som man begränsat kupongkampanjen till - t.ex. för att sälja ut säsongsprodukter eller produkter som är utgående.
  • Genom att begränsa kupongerna till specifika leverans- eller betalsätt kan du uppmuntra kunderna att använda de betal- och leveranssätt du vill.
  • Ett ofta återkommande problem inom e-handeln är att besökare lägger produkter i varukorgen, men lämnar sedan butiken innan de slutfört sin beställning. Sådana avbrutna köp är utmärkta möjligheter eftersom kunderna valt sina produkter och de ligger redan i varukorgen. Enligt en amerikansk undersökning skulle 63% av de tillfrågade slutföra sina tidigare avbrutna köp om de hade haft en attraktiv kupongkod att använda.
  • Bara att göra kunderna glada över att de kan spara pengar genom att använda kupongerna. Förhoppningsvis kommer de också att ta med sig ett positivt minne om din butik tack vare de pengar de har kunnat spara.

Vilka fördelar erbjuder kuponger?

  • Kupongkampanjer fungerar i de flesta fall mycket bra, när de implementerats på ett korrekt sätt. Kuponger har ett mycket gott rykte och de tas väl emot av kunderna.
  • Kuponger kan snabba på försäljningsprocessen. Speciellt kampanjer som är begränsade till en specifik tidsram eller t.ex. till de första 100 användarna kan uppmuntra kunderna att agera snabbt.
  • Kuponger kan också få en del kunder att handla hos dig även om de inte tänkt göra det från början.
  • Kuponger ger även en utmärkt möjlighet till merförsäljning - med andra ord för att lyfta fram produkter som kunden ursprungligen inte hade tänkt köpa.
  • Resultaten av kupongkampanjerna är enkla att mäta. Man kan enkelt se vilka kuponger som använts och hur ofta.
Detta leder till en win-win-situation där kupongkampanjer hjälper dig att öka din försäljning och kunderna att spara pengar. Dock är det viktigt att inte överanvända kuponger. Om du till exempel kör en oändlig ström av kupongkampanjer kan kunden få intrycket att du bara erbjuder produkter eller tjänster med nedsatt pris - och inte bryr dig om kvaliteten.

Share This!